Howard shoppingassistenten


Aktuellt från Konsumenteuropa

  • 30.10.2014
    De största europeiska biluthyrningsfirmorna har gått med på EU-kommissionens krav om att behandla alla konsumenter lika, oavsett vilket hemland konsumenten har.
  • 2.7.2014
    Har du köpt något på semestern som visat sig vara felaktigt? Har du haft problem med hyrbil eller hotellbokning som du bokat hemifrån? Fastnat på flygplatsen på grund av försenat flyg? Om något krånglar på semestern är det bra att veta sina rättigheter. Nya ECC-Net: Travel App –rese-app hjälper dig att klara av svåra situationer på semestern i EU genom att tillhandahålla information och samt ge dig språkstöd på 25 språk.
  • 18.6.2014
    Konsumenterna lockas att beställa bantningsprodukterna Glucomannan och Grönt kaffe (Vihreä kahvi) på prov, men företaget förklarar inte tydligt att beställaren samtidigt förbinder sig till en tidsbestämd beställning. Det estniska företaget Xellim Oü, som ansvarar för marknadsföringen av produkterna, har inte ändrat sin marknadsföring så att den överensstämmer med konsumentombudsmannens krav.
  • 13.6.2014
    Direktivet om konsumenträttigheter träder i kraft i alla EU-länder den 13 juni 2014. För den finländska konsumenten är förändringen mest konkret vid nätköp. Den bekanta ångerrätten på 14 dagar bevaras, men praxisen vid returnering och avbeställning ändras.

 

Konsumenteuropa i Finland verkar med stöd av Konkurrens- och konsumentverket och Europeiska kommissionen. Kommissionen ansvarar inte för innehållet på dessa websidor.